نشانه کامل بودن عقل
55 بازدید
تاریخ ارائه : 11/6/2012 2:48:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

نشانه کامل بودن عقل چیست؟

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از مرکز خبر حوزه، دین کامل و متعالی اسلام برای انسان و جایگاه او در نظام آفرینش بالاترین ارزش و مقام را قائل است و برجسته‌ترین ویژگی اش را «عقل» می‌داند، به گونه‌ای که مدار سعادت وشقاوت او را تعقل و تفکر دانسته است.

منابع دینی ما سرشار از بیان ویژگی‌های انسان کامل است و عقل به عنوان نماد انسانیت دارای خصوصیاتی است که در روایتی از امام رضا (ع) به آن اشاره شده است.

امام رضا علیه السلام  فرمود: عقل  هیچ شخصی  کامل نمي شود مگر در او ده امتياز باشد:

1- اميد به خير و نيکى  از او وجود  داشته باشد .

2-  مردم از شر او در امان باشند.

3- کار خوب کم ديگران را زياد مى‏انگارد.

4- کار خوب زياد خود را کم می شمارد.

5- از تقاضا و درخواست نيازمندان  خسته نمي شود.

6- در طول زندگى از طلب علم ملول نمي‌گردد.

7- فقر در راه خدا برايش از ثروت بهتر است.

8- نزد او خوارى در رابطه با خدا از عزت در ارتباط با دشمن خدا محبوبتر است.

9- گمنامى برايش لذت بخش‏تر از شهرت است .

10-سپس فرمود: آیا می دانید که دهمى  چیست ؟

حضار پرسیدند: دهمى چيست؟

آن حضرت فرمود: دهمى اين است که با هر کس برخورد کرد بگويد او بهتر از من و پرهيزکارتر از من  است زيرا مردم دو نوعند، يک دسته واقعا بهتر و پرهيزکارتر از او هستند و يک دسته بدتر و پست‏تر.

وقتى شخصى را ديد که از او بدتر و پست‏تر است بگويد شايد خوبى او در باطن است و  پنهان بودن خوبيش به نفع اوست و خوبى من آشکار است که شاید  اين به ضرر من است.

اما وقتى کسى را ديد که از او بهتر و پرهيزگارتر است در مقابلش تواضع مي نمايد تا به او برسد اگر چنين بود مقامى ارجمند يافته و به نيکى ياد مى‏شود و برتر از اهل زمان خويش مي گردد.

و اما متن روایت: قال الرضا  ع لَا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَکُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ- الْخَيْرُ مِنْهُ مَأْمُولٌ وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ- يَسْتَکْثِرُ قَلِيلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ- وَ يَسْتَقِلُّ کَثِيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ- لَا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَيْهِ- وَ لَا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ- الْفَقْرُ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنَى- وَ الذُّلُّ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ- وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ-ثُمَّ قَالَ ع الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ- قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ ع لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ- هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى- إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى- وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى- فَإِذَا لَقِيَ الَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى- قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ- وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي- وَ إِذَا رَأَى الَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى- تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ- فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ- وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِکْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِه.

بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏75، ص: 336

پايگاه خبري تحليلي شيعه آنلاين - http://www.shia-online.ir